úterý 6. února 2024

Dokument k zamyšlení

... a chce se mi říci: "opravdu k zamyšlení, nikoliv ke kritice a shazování, protože si dneska každý druhý myslí, že ví přesně, co chtěl autor říci" ...
... a pochopitelně to ví lépe, než sám autor ...
... a taktéž se hned musí se svým názorem prezentovat ...
 
... tolik jen pro začátek, vrátím se k tomu na konci příspěvku ...
 
Civilizace
Dobrá zpráva o konci světa
 

... dokumet byl ke shlédnutí v úterý 9.1.2024 na Čt2 ...
... živě sleduji v TV snad jen zprávy ...
... ostatní, co bych ráda zkoukla, si nahrávám "na později" ...
... a později si také zkouknu ...
... mnohdy až když se blíží expirace nahraného ...
... což je i případ tohoto dokumentu ...
 
... a i u tohoto nahraného pořadu se mi nejednou stalo, že jsem usnula ...
... ne, že by to bylo snad nezáživné, spíše naopak ...
... já jen prostě u TV pravidelně usínám ...
... a tak musím často sledovaný pořad vrátit o kus zpátky, až se sledování hodinového pořadu občas protáhne třeba i na hodiny tři ...
... vcelku mě to štve, ale nic s tím nenadělám ...
... i když daleko více mě štvou bílé titulky na světlém pozadí ...
... třeba jako v tomto dokumentu na bílé košili Thora Heyerdahla ...
 
... nechci zde dělat výcuc z dokumentu, ani reklamu na něj ...
... jen jsem v něm našla hodně výroků, které mě nutí k zamyšlení, a ke kterým bych se ráda někdy vrátila ...
... ano, mohla jsem si je napsat na papírek (což jsem koneckonců i udělala), jenže znáte to, papírky se tak nějak ztrácejí neznámo kam ...
... a když se po čase najdou, už netušíme, proč jsme si to či ono poznamenali ...
... a tak si zde tyto výroky odložím, abych se k nim mohla kdykoliv vrátit ...
... a třeba je tu najde i někdo jiný, koho zaujmou a přivedou k zamyšlení ...

zaujala mě třeba slova Petra Horkého, autora a průvodce tímto dokumentem, která říká krátce po začátku:

"Do mnoha zemí jsem se opakovaně vracel, takže jsem viděl postupnou změnu. Vidím, co se se světem děje, jak se mění. Byl jsem na místech, o kterých se často tvrdí, jak tam nikdy neviděli bělocha. Nesmysl. Viděl jsem divochy, jak používají mobily nebo si bezprostředně potom, co předvedli třeba lov turistům, oblékají džíny. Svět je už jiný, než jsme jako malí četli v dobrodružných knížkách. Svět se mění každý den, i právě teď."

... a mě napadá: 
 
... je to tak správně? ...
... máme právo vnucovat jim náš způsob života? ...
... máme právo drancovat jejich původní domov v honbě za penězi, kterou ušlechtile schováváme za nutnost hledat nová ložiska čehokoliv (ropy, plynu, zlata...) pro naše lepší zítřky? ...
... a zhuntovat tak další kus světa? ...
... to vše výměnou za mobily, džíny, televizory a další výdobytky "civilizovaného světa", bohužel i alkohol a drogy? ...
 
... dokument je členěn podle sedmi zákonů kolapsů civilizací ...
... knihu Sedm zákonů, jak se civilizace rodí, rostou a upadají vydal v roce 2021 egyptolog Miroslav Bárta ...
 
I.
VĚROHODNOST
zákon společenské smlouvy
Civilizace funguje,
dokud platí společenská smlouva.
Dokud věříme našim elitám.
 
II.
HODNOTY
zákon sdílených hodnot a vizí
Civilizace funguje,
dokud mají její členové
stejný systém hodnot.

... část současného světa stále hledá hodnoty v náboženství ...
... "západní" svět však vidí jako hodnotu převážně jen peníze ...

v této části Petr Horký například říká:

"Jestliže máme globální civilizaci, musí být i nějaké společné hodnoty."
"Dnes však často považujeme za hodnotné jen to, co se dá prodat."

III.
KONFLIKT
zákon kolapsu a regenerace
Na začátku a konci civilizací
stojí často konflikt.

IV.
DVOJZNAČNOST
Herakleitův zákon
Co civilizaci dovedlo na vrchol,
to ji také stáhne ke dnu.

... tato část začíná záběry na davy lidí, kteří sice sedí nebo stojí v hloučcích, ale vůbec se spolu nebaví, jeden jak druhý čučí do mobilu ...
... v dalším záběru pak spousta turistů na historickém náměstí, kteří si dělají selfíčka ...
... včetně dětí kolem pěti šesti let ...
 ... věc, kterou jako hrdá držitelka tlačítkového telefonu, nejsem schopná pochopit ...
... mobil totiž považuju za přístroj určený k tomu, abych mohla, když to potřebuji, zatelefonovat, a je jedno jestli kamarádce, dceři nebo řemeslíkovi ...
... a opravdu nepotřebuji a nechci být připoutaná k obrazovce převážnou část dne ...
... neumím pochopit, že mnozí nedokáží přežít bez toho, aby okamžitě vše dávali na sociální sítě, zejména pak sebe ...
... koukej, kde jsem zase byl, to čumíš co? ...
... i když připouštím, že tady můžu být maličko zaujatá ...
... nejednou mi totiž vlezla při focení zrcadlovkou do záběru ruka s mobilem případně rovnou celý selfíčkář ...
... to fakt naštve ...
... zde bych ráda podotkla, že mě nenaštvalo to, že má chytrý mobil a já ne, naštvala mě jeho bezohlednost ...

... zcela nepochopitelné pro mě byly záběry z galerie Belveder ve Vídni ...
... je tam vystaven originál obrazu Gustava Klimta Polibek ...
... ve vedlejší místnosti je pak plakát tohoto obrazu s možností udělat si tam selfíčko ...
... a pro mě nepochopitelně velkou část návštěvníků nezajímá příběh Gustava Klimta ani obrazu, natož pak to, že je to originál ...
... přednost dají selfíčku před plakátem ...
... koukej, kde jsem byl, to čumíš co? ...

... ano, rozumíme si čím dál míň ...
... já nerozumím selfíčkářům ...
... jiní nechápou, jak mohu existovat bez chytrého mobilu ...
... věc každého z nás, která nepoškozuje toho druhého ...
 
mnohem závažnější jsou slova Petra Horkého:

"Současná civilizace rozkvetla díky úctě k právům jednotlivce. Pokud to ale přeroste tak, že každý jednotlivec může šikanovat ostatní pro svoje zájmy a vrtochy, pak máme problém."

V.
ZDROJE
zákon energetické a technologické determinace
Civilizace funguje,
dokud má dost zdrojů,
aby pokryla svou spotřebu.

VI.
ADAPTACE
zákon adaptace
O přežití civilizace
rozhoduje její schopnost
adaptovat se na změny

VII.
KONEČNOST
zákon skokové změny
Civilizace se nevyvíjejí lineárně, ale ve skocích.
Všechny civilizace jsou konečné.

... v každé ze sedmi výše uvedených částí je obrazový materiál a mnoho slov od opravdu chytrých lidí ...
... uvedla jsem jen to, co mě vede k zamyšlení, že s tím snad jsme schopni něco udělat ...

... jsou zde i rozhovory (občas i části starších rozhovorů) Petra Horkého, jak jsem psala, chytrých lidí s přehledem ...
... jejich slova se prolínají celým dokumentem ...
... odložím si je sem vcelku, bez ohledu na to, ve které části byly řečeny ...

Thor Heyerdahl, norský mořeplavec a dobrodruh, a jeho slova:

"Náš problém je větší, než měli všichni před námi. Až do středověku vždycky byla někde na planetě jiná civilizace připravená přežít. Ale dnes nikde žádná jiná není."
"Rozšířili jsme naší civilizaci po celé planetě a pokud tato civilizace zkolabuje, pak se rozpadne všechno a budeme muset začít z úplného dna. Největší výhody pak budou mít ti, kteří dnes žijí izolovaně na úplném okraji. Ti, co jsou schopni přežít s prázdnýma rukama v džungli, v poušti anebo v bažinách."
"Myslím, že jsme ve velmi problematické situaci, protože všichni věříme, že to, co právě vidíme kolem sebe, je přesně to, jak bude svět napořád. To je chyba, kterou lidé dělali po celou historii. Chybí nám schopnost vnímat třetí dimenzi - čas - a uvědomit si, že všechno se mění."
"Všechny dřívější civilizace rostly, dosáhly vrcholu, vyhořely a pak vymizely. Pokud máme mít nějakou naději na přežití, pak se musíme poučit z chyb v minulosti."

... nevím přesně, kdy tato slova Thor Heyerdahl řekl, ale zcela určitě to bylo před rokem 2002 ...
... a my dvacet dva let poté stále věříme, že se musíme mít stále lépe ...
... že máme nárok na to mít lepší auto, více dovolených, méně práce za více peněz ... a blablabla ...
... a po nás potopa, my to prostě chceme, máme na to nárok ...

Joseph Tainter, zakladatel vědeckého zkoumání kolapsu civilizací, i jeho slova mě zaujala:

"Je velmi zajímavé, že máme tak mnoho špatných vládců najednou. Tolik špatných najednou. Ve východní Evropě, v Británii, v USA i jinde. Nevím, že bychom měli někdy tolik špatných lídrů. Myslím si, že je tu krize vůdcovství v mnoha zemích. Vypadá to, že nejsme schopni najít a zvolit schopné vládce, kteří by si dokázali poradit s problémy, kterým čelíme. Místo toho vytvářejí falešné problémy a těmito problémy dovádějí lidi v zuřivost. Vedení zemí je skutečně vážný problém."
"Myslím si, že otázka zní, jestli může donekonečna trvat ekonomický růst. A je nezvratné, že nemůže, protože žijeme na konečném světě. Takže někteří lidé navrhli, abychom vyvinuli stav stabilní ekonomiky, kde nemusí být nutný růst, ale když je možný, je i žádoucí. Stav stabilní ekonomiky má spoustu problémů, ale je to budoucnost, jaké čelíme."
"Většina lidí prostě žije svoje životy a nezajímá je žádný sociální kontrakt. Jednoduše si říkají, že způsob, jak žijí, je normální a že to takhle bude dál. Nechápou, že způsob, jak žijeme, je velmi křehký a může se změnit. Katastroficky."

John Perkins, bývalý poradce Světové banky, autor bestselleru Zpověď lovce ekonomik, a jeho zajímavá slova o tom, jak pomáháme rozvojovým zemím:

"Byl jsem lovec ekonomik. Měl jsem titul hlavní ekonom. Ale moje práce ve skutečnosti byla o jednáních, díky kterým jsem kradl zdroje chudým zemím. Dával jsem jim obrovské půjčky od Světové banky. Prezident této banky mi klepal na rameno, že odvádím skvělou práci. Ale jednalo se o peníze, které se platily našim firmám, aby vybudovaly infrastrukturu, elektrárny, průmyslové oblasti. Projekty, díky kterým velmi bohatly naše firmy a některé bohaté rodiny z těchto chudých zemí také. Šlo o lidi, kterým patřily ty elektrárny a fabriky, přístavy a dopravní tepny. Ale většina obyvatel byla dál chudá. Peníze se totiž přerozdělovaly, třeba z lékařské péče, vzdělání a dalších sociálních služeb do plateb za úroky těch půjček. Na konci už nebyli schopni platit. V tu chvíli jsme se vrátili a řekli: Když nemůžete platit vaše dluhy, prodejte nám zdroje, ropu, cokoliv. Prodejte to našim firmám bez jakýchkoliv sociálních nebo ekologických pravidel nebo nás tu nechte postavit vojenskou základnu. Když jsem tuto práci začal, věřil jsem, že je to správná práce. Věřil jsem, že když chcete pomoci chudým zemím, musíte do nich nainvestovat spoustu peněz, aby vznikla infrastruktura. Statistiky ukazovaly, že ekonomika skutečně rostla. Ale když jsem to všechno začal chápat, uviděl jsem, že bohatí velmi velmi bohatli a tím zkreslovali statistiky."

... místo poradce Světové banky poté opustil a začal se věnovat pomoci původním domorodým kmenům ...
... po vydání knihy Zpověď lovce ekonomik se ho pokusili otrávit na shromáždění OSN, kde vystoupil ...

a nakonec ještě Jane Goodall, zooložka:

"Víte, musíme vyřešit ty strašlivé záležitosti, jako je náboženství směřující k terorismu, nerovnováha mezi bohatými a chudými, protože to je šokující. Hodně jsem cestovala mezi bohatými a stálý růst je prostě neudržitelný, potom jedete do zemí, kde lidé nemají ani jedno teplé jídlo denně. Pak nás nemůže překvapit tolik nepřátelství a nenávisti."

... toť vše, co jsem si chtěla odložit na příště, až zase budu mít chuť popřemýšlet o tom, kam náš svět spěje ...
... teď se ještě vrátím na začátek tohoto příspěvku, jak jsem slíbila ...

... jelikož dokument běžel na Čt2, předpokládala jsem, že ho najdu na ivysilani.cz ...
... zde však už ke spuštění není ...
... záložka O pořadu mě značně zaskočila ...
... píše se tam "Výpravná reality show našeho vlastního kolapsu" ...
... dosti mě ten popis překvapil ...
... pod slovem "výpravný" ve spojitosti s filmem mě napadne třeba Gladiátor, nikoliv tento dokument ...
... a když někdo řekne "reality show", vybaví se mi třeba Big brother nebo jiná pro mě nesmyslná show na komerční televizi ...
... ale třeba jen špatně chápu novodobé termíny ...
 
... když jsem nenašla na ivysilani.cz, snažila jsem se najít jinde ...
... dokument ke spuštění jsem nenašla, ale docela dost jiných odkazů ...
 
... recenze na idnes.cz mě ještě nechala klidnou, i když mě slova autorky dosti nadzvihla ...
... idnes.cz není zrovna můj šálek kávy ...
... to na irozhlas.cz zavítám ráda ...
... jenže recenze zde byla snad ještě horší, než ta na idnes.cz ...
... to opravdu neexistuje nic, co by recenzenti neztrhali? ...
... opravdu mají pocit, že všechno je špatně a oni by to udělali líp? ...
... nestačí, že každý, kdo trefí do kina, se pak vypíše ze svých mouder v recenzích na csfd.cz? ...
... mě dokument, o kterém v tomto příspěvku píšu, přiměl k zamyšlení ...
... proto jsem si sem odložila těch několik myšlenek, které mě zaujaly ...
... a fakt neřeším, zda záběrů na divochy bylo málo nebo moc ...
... a nemám pocit, že by snad se mnou chtěl autor manipulovat ...
... pokud někdo návod k zamyšlení bere jako manipulaci, je to jen jeho problém ...
... a můj problém je, že vůbec čtu recenze lidí, kteří možná nic neumějí, zato hodně rádi kritizují ostatní ...
... a že jich u nás je ...

Žádné komentáře:

Okomentovat