sobota 12. srpna 2023

Nemám ráda mravence

... mravenci mi nikdy nevadili ...
... na mysli mám mravence žijící v lese ...
... tam jsem naopak jako malá dokázala sledovat šrumec v mraveništi dost dlouho ...
... až mě babička nebo mamka musely popohánět ...
 
... první negativní zkušenost s mravenci si pamatuju někdy z přelomu sedmdesátek a osmdesátek ...
... to se v panelácích začali objevovat mravenci faraoni ...
... vzpomínám si na jednu hodně vtipnou historku z prvního seznámení s nimi ...
... hrávali jsme tehdy pravidelně s jedněmi sousedy kanastu ...
... jednou u nás, podruhé u nich ...
... nechyběly chlebíčky, jednohubky a pochopitelně nějaká ta lahvinka vína nebo pár štamprliček domácí slivovice (sousedi pocházeli z Moravy) ...
... no a jednou už kolem půlnoci šla sousedka doplnit do kuchyně mísu s chlebíčky ...
... a z kuchyně se ozvalo: " Tady lezou po lince mravenci." ...
... a její muž jí odpověděl: "Prosím tě, každej normální ožrala vidí bílý myši, jen ty vidíš mravence." ...
... jenže linka byla opravdu plná mravenců ...
... nastal nekončící boj s nimi ...
... až pak, po pár letech, zase zmizeli ...

... opravdu hodně je nemám ráda od loňska ...
... to jsem se začala své balkonové zahrádce věnovat docela intenzivně ...
...neustále zkouším (metodou pokus-omyl) vysazovat další a další druhy ve snaze zjistit, co jsem schopná na balkoně vypěstovat ...
... silně mi v tom škodí kocour Alex, který tu něco shodí, tu zase zválí tak, že už se nevzpamatuje (rostlinka, ne Alex), nebo alespoň okouše ...
... no a pak mu začali konkurovat i další škůdci ...
... loni mi třeba svilušky napadly maliny ...
... no a zmínění mravenci si třeba na paprikách rozhodli pěstovat mšice ...

... přes zimu jsem se někde dočetla, že proti škůdcům pomáhá vysadit k rostlinám do květináče afrikány, což jsem vyzkoušela ...
... jenže jsem je vysadila jen k paprikám, rajčatům a okurkám ...
... a tak se mravenci přestěhovali ...
... když jsem je i jejich kolonii mšic zlikvidovala na libečku, přestěhovali se na rebarboru ...
... no a předevčírem jsem je zcela náhodou našla na rozmarýnu ...


... po téměř čtrnácti dnech deštivého počasí se silným větrem se počasí umoudřilo ...
... a já se rozhodla udělat pár fotek jako dokumentaci, jak se balkonové zahrádce daří ...
... no a až na fotce jsem odhalila mravence, jak si zakládají kolonii mšic na rozmarýnu ...
... přitom jsem se v zimě na internetu taktéž dočetla, že v boji s mšicemi a jinou savou havětí pomáhají bylinky ...
... asi jak kdy ...

... ještě k těm afrikánům ...
... koupila jsem směs semínek s různými druhy aksamitníků neboli afrikánů ...
... kvetou žlutě, jiné oranžově a další mají oranžové květy s červenými okraji ...


... taky jsou různě velké, některé větší než balkonová rajčátka v truhlíku ...


... zatím se zdá, že tam, kde jsem je vysadila, tak vcelku fungují ...
... snad jsem to teď nezakřikla ...

Žádné komentáře:

Okomentovat