úterý 2. května 2017

Náhoda nebo osud?

Tak nevím.
Je to jen neuvěřitelná shoda náhod nebo snad osud?

Ale od začátku.

Již od vánoc jsem bojovala s vlnami viróz.
Vždy na pár dní mě skolil kašlíček a rýmička společně s bolestí hlavy a únavou.
Přidala se i zvýšená teplota.
Já pak dva tři dny trávila pod dekou a s hrnkem horkého čaje u TV.
Posléze se vše zlepšovalo a zlepšovalo.
A když už to vypadalo, že jsem ze všeho venku, začalo to vše od začátku.
A hned v několika vlnách.

Ta poslední přišla předposlední březnový víkend.
Trávila jsem ho v polospánku u TV zachumlaná do deky.
V mezičase jsem stihla uvařit novou várku zázvorového čaje s citronem.
Abych za chvilku opět a zas usnula.

Dva dny jsem neměla na poč a internet ani pomyšlení.
A když jsem ho konečně zapnula, čekalo mě velké překvapení.
Mail od Češky žijící v Holandsku s hlavičkou "Informace o Kurtu Slámovi".
Kurt Slama se sice jmenoval můj strýc, který padl na konci druhé světové války v Holandsku, ale nijak jsem nepředpokládala, že by někdo mohl hledat právě jeho respektive jeho příbuzné.

Přesto k této neuvěřitelné náhodě či snad přímo osudu došlo.

Mirka, která tento mail poslala, je Češka žijící v Holandsku.
Její přítel Jasper je bývalým kolegou novináře Henka.
Henk pochází z obce Hoogland a píše knihu o tragédii, která se v této obci stala na konci druhé světové války, pár hodin před osvobozením.
Jedním z účastníků této tragédie byl i Kurt Slama.
Jasper pomáhal Henkovi s hledáním Kurta na internetu.
Informaci o něm našel na MyHeritage v mém rodokmenu.
A také na českém blogu - mém blogu.
A tak Mirka napsala onen výše zmíněný mail.
Napsala ho česky.
Přiznám se, že pokud by přišel podobný mail v angličtině, nereagovala bych na něj.
Mirce jsem však odpověděla.

A ukázalo se, že můj strýc Kurt je onen Kurt Slama - účastník příběhu, o kterém pojednává Henkova knížka.

Pak přišlo pozvání do Holandska na slavnostní křest knihy.

A tak, ač mám spoustu restů a dvě nedokončené zakázky, trávila jsem spoustu času plánováním cesty a brouzdáním na netu.

V Holandsku jsem byla od 21. do 25. dubna.
Dnes už jsem zpět a rozhodla jsem se, že takováto "náhoda" si zaslouží pár příspěvků na blogu.

Dnes už vím, jak byl Jasper nedočkavý a několikrát denně se Mirky ptal, zda už jsem odpověděla.
Nemohl tušit, že zmožena viry jsem neměla ani nejmenší chuť zapnout poč a tak jsem mail četla se značným zpožděním.

Dnes už vím, že Henk měl opravdu hodně málo času, aby knihu doplnil o informace ode mě a také o fotky Kurta, které jsem mu poslala.
Vše je v knížce, které vůbec nerozumím, protože je pochopitelně v holandštině, kterou však dost často listuji.

Třeba se mi jí časem podaří pomocí překladače přelouskat.
Dnes alespoň kousek ze zadní strany přebalu.




Maandag 23 april 1945.
In een boerderij in Hoogland wacht een verzetsgroep op de Canadezen.
De bevrijders zijn vlak in de buurt, een doorbraak is nabij.
Maar aan het einde van de dag verschijnt er plotseling een Duitse patrouille op het erf.
In paniek schieten de verzetsstrijders twee Duitse soldaten dood.
Zelf verliezen ze vijf man.
Voor de Duitsers is dat niet genoeg, die willen vergelding.
Ze gaan naar het huis van de buren die zich schuilhouden in de kelder.
De oudste zonen willen zich verstoppen.
„Niet doen“, zegt moeder. „Gewoon meewerken, ons zullen ze niks doen.“

Henk van Middelaar reconstrueert gedetailleerd dit grote drama uit zijn geboortedorp.
Wat gebeurde er in de dagen voor de fatale confrontatie?
Wie waren de Duitse soldaten?
En waarom werd een meisje van verraad beschuldigt?
Nooit eerder kwam iemand dichter bij de waarheid van deze tragedie.




Pondělí 23. duben 1945.
Na farmě ve vesnici Hooghland čekají odbojáři na Kanaďany.
Osvoboditelé jsou blízko, průlom se nachází nedaleko.
Ale na konci dne náhle objeví německou hlídku ve dvoře.  
V panické přestřelce jsou dva němečtí vojáci mrtví. 
Oni sami ztrácí pět mužů. 
Němcům to nestačí, chtějí odplatu. 
Jdou do domu sousedů, kteří se skrývají ve sklepě.
Také nejstarší synové se chtějí schovat. 
„Ne,“ řekla matka. „Když budeme spolupracovat, nic nám neudělají. 

Henk van Middelaar rekonstruuje detaily tohoto velkého dramatu jeho rodné vesnice. 
Co se stalo ve dnech před osudnou konfrontací? 
Kdo byli ti němečtí vojáci? 
A proč byla dívka obviněna ze zrady? 
Nikdy předtím se nikdo nepřiblížil k pravdě o této tragédii. 
 

Žádné komentáře:

Okomentovat