úterý 30. dubna 2024

Seznam, najdu tam ...

... ač se známý slogan snaží přesvědčit nás, že na Seznamu najdeme vše, co neznáme, přestává to být pravdou ...
... minimálně pro některé z nás ...
... majitel Seznamu se totiž rozhodl, že buď mu dovolíme, aby si o nás shromažďoval nejrůznější informace bez toho, abychom alespoň u některých mu to mohli zakázat ...
(a s těmito informacemi o našem chování na stránkách Seznamu i dalších spřátelených webech si může dělat co chce)
... a nebo, pokud se nám to nelíbí, můžeme mu zaplatit za to, že tak činit nebude ...
(ovšem ani po zaplacení se reklamám nevyhneme, jen nebudou cílené)
... což mi maličko zavání vydíráním ...
... i když se mě různí internetoví odborníci prostřednictvím ČT snaží přesvědčit, že je to normální, že nic není zadarmo, a mám se s tím prostě a jednoduše smířit ...
 
... ne, nehodlám se s tím smířit ...
... pokud kdokoliv na internetu podmiňuje to, že se mohu na jeho stránky podívat, nutností založit si účet, odcházím ...
... stejně tak pokud chce zaplatit za to, že si mohu dočíst článek ...
(pokud by po mě chtěl jen menší obolus za určitý článek, nemám problém - ovšem předplatné, kdy nemohu předem vědět, který článek či vůbec nějaký článek mě zaujme, opravdu nee)
... účet si založím jen tam, kam chodím často a přináší mi to výhody ...
... třeba na Rohlíku, tam to pochopitelně bez účtu nejde ...
... a kdysi u e-shopů, kde jsem často nakupovala látky ...
... jinak nevidím důvod, abych si zakládala hromady účtů ...
... nemám účet na sociálních sítích ...
... a nemám účet ani na Googlu, přestože mi několikrát týdně má O2TV připomíná, abych si ho založila ...
 
... už cca rok a půl mě otravuje Seznam, kdykoliv se přihlásím do e-mailu, abych mu sdělila své telefonní číslo, protože se rozhodli, že je nově povinnou součástí e-mailové schránky ...
... nechápu, k čemu mé telefonní číslo potřebují, a tak ho stále sdělit odmítám ...
 
... no a před pár dny přišel Seznam s onou akcí dovol mi vše, nebo zaplať ...
... nejdřív jsem doufala, že ho to přejde a dál bude možnost čas od času odsouhlasit jen část cookies ...
... jenže ČT mě včera vyvedla z omylu - Seznam to myslí vážně a má na to právo ...

... už ve čtvrtek a v pátek na mě na Seznamu vždy odpoledne vyskočila hláška o nastavení souhlasu s personalizací ...
... v sobotu a v neděli už nebylo možné Seznam bez souhlasu spustit vůbec ...
... zpočátku mi to přišlo přínosné ...
... najednou jsem totiž měla spoustu času věnovat se něčemu důležitějšímu ...
... třeba balkonové zahrádce ...
... a taky jsem usoudila - bohužel chybně - že se souhlasem otravují jen ve všední dny odpoledne a o víkendu, kdy má čas věnovat se Seznamu nejvíce lidí ...
... a tak jsem i podání daňového přiznání odložila na pondělí ...

... jenže v pondělí Seznam nešel spustit už po ránu ...
... potřebovala jsem najít formulář Závěrka daňové evidence, která je součástí daňového přiznání, na serveru Moje daně jej však nenajdete ...
... no a když nešlo vyhledávat na Seznamu, zůstal ještě strýček Google ...
... výsledky pochopitelně řazené od těch placených ...
... a když už byl formulář zadarmo, podmínkou bylo založení účtu ...
... trvalo mi snad půl hodiny, než se mi podařilo najít ten můj oblíbený formulář, který každoročně používám a co je stále ještě zadarmo ...
... a to jsem ještě netušila, co mě čeká na portálu Moje daně ...
 

 ... od portálu Moje daně bych očekávala zjednodušenou verzi, která mě okamžitě dovede k vyplnění zvoleného daňového přiznání ...
... prostě jsem na titulní straně hledala tlačítko vyplnit daňové přiznání ...
... jenže se ocitnete ne na portálu Moje daně, ale na on-line finančním úřadu ...
... a najít tam, kde vyplnit a podat daňové přiznání, je docela oříšek ...
... přestože daňové přiznání podávám on-line už počtvrté, mám pocit, že je to stále složitější ...
... portál ajťáci neustále "vylepšují", ovšem stává se stále méně uživatelsky přítulný ...
... najít a následně vyplnit předvyplněné daňové přiznání (o kterém se dočtete, že je to ta nejlepší volba, ovšem předvyplněných najdete jen několik údajů, ostatní musíte vyplňovat nově, i když jsou každý rok stejné a tudíž je portál má), přemýšlet, kam co napsat (protože zadáváte údaje do nahodilých tabulek, které neodpovídají daňovému přiznání) a následně hledat chyby, to vše mi trvalo minimálně třičtvrtě hodiny ...
... a to se rozhodně považuju za vcelku znalého uživatele výpočetní techniky ...
... a fakt se nedivím OSVĆ, kteří se živí rukama, že podat daňové přiznání on-line prostě nemají šanci zvládnout ...

... po martýriu, kdy už mi pomalu docházely psychické síly a systém konečně hlásil, že daňové přiznání je bez chyb, mě pobavila možnost si vyplněné daňové přiznání poslat do datové schránky a odtamtud jej zaslat zpět na on-line finanční úřad, kde jste ono přiznání vyplnili ...
... to mi vážně hlava nebere ...
... původně jsem totiž od povinně zavedené datové schránky očekávala, že přímo v ní najdu tlačítko "podat daňové přiznání" ...
... fakt jsem netušila, že je to jen ne zrovna uživatelsky přítulný e-mail ...
... jediným přínosem datové schránky je pro mě fakt, že se mohu prostřednictvím přihlašovacích údajů do této schránky přihlásit na portál Moje daně ...
... a nemusím používat bankovní identitu, protože fakt moc nevěřím tomu, že jsou státní portály řádně zabezpečené ...
 
... a ještě něco bych od portálu Moje daně očekávala ...
... možnost s podáním daňového přiznání vyplnit i výkazy příjmů a výdajů pro OSSZ a zdravotní pojišťovnu ...
... a vůbec nejlepší by bylo, kdyby se údaje o mých příjmech a výdajích z mého daňového přiznání, automaticky přepsaly do formulářů OSSZ a zdravotní pojišťovny ...
... a já tak nemusela navštívit portál OSSZ nebo zdravotní  pojišťovny a přepisovat do jejich formulářů data o mých příjmech a výdajích ...
... vždyť přeci stát tyto údaje už zná a tak by je konečně mohl začít sdílet a neotravovat poplatníky ...
... kolikrát už jsem slyšela od politiků, že po úřadech mají obíhat dokumenty, nikoliv lidé ...
... jen skutek stále nějak utek ...

... a co napsat závěrem? ...
... snad jen to, že po agrobaronech a TV Prima se na můj sankční seznam zařazuje i Seznam ...
... bude mi chybět třeba Jindřich Šídlo, Jiří Kubík nebo Václav Dolejší, jejichž články jsem ráda četla, ale žít se bez nich dá ...
... stejně jako jsem už před časem oželela TV Seznam ...

Žádné komentáře:

Okomentovat