úterý 7. března 2023

Lečo jen pro bohaté?

... musím se smát, když slyším Havlíčka lamentovat, že lečo se stává luxusem ...
... a samozřejmě za to může Fialova vláda ...
... jen nevím, jestli je to správná reakce ...
... moje reakce, ne Havlíčkova ...
... nevím, zda je dobře, že mi začíná být politika k smíchu ...
... protože to, co se děje na naší politické scéně, je spíše k pláči ...
... možná je to jen obranná reakce mého organismu ...
 
... ale zpět od politiky k leču ...
 
... vzpomínám si na lečo, které dělávala mamka ...
... pěkně na pánvičce, s na kostičky nakrájeným salámem, na konec několik vmíchaných vajec ...
... nadšená jsem z tohoto jídla zrovna nebyla ...
... mnohem raději jsem měla čerstvý chleba s máslem obložený osolenými a opepřenými plátky rajčat s pokrájenou cibulí ...
... mamka mi krajíčky chleba obloženého rajčaty krájela na kostičky velikosti sousta, aby pak nemusela pracně odstraňovat z triček a ubrusů fleky po rajčatech ...
... a dělala to i v době, kdy už jsem byla v pubertě ...
... stoprocentně však vím, že lečo mamka dělávala jen v létě ...
... z rajčat a paprik, které zrály pěkně na poli a hlavně na sluníčku ...

... jako už vdaná matka dvou dcer jsem párkrát lečo na pánvičce taky vyzkoušela ...
... strašně mě však nebavilo stát u plotny, míchat obsah pánve a čekat, až se odpaří šťáva, kterou rajčata pustily ...
... k leču jsem se vrátila, až když jsem odhalila, že velice výhodné je dělat lečo v troubě ...
... a to v době, kdy jsem měla troubu plynovou, elektrická na horkovzduch snad ještě ani neexistovala ...
... stačilo jen maličko máznout hlubší plech tukem, přidat nejprve pokrájenou cibuli, na ní pokrájené papriky a navrch pokrájená rajčata ...
... osolit, opepřit a šup s tím do trouby ...
... pak už jen občas juknout, zda už se šťáva z rajčat dostatečně odpařila ...
... doba "pečení" leča různá podle množství použité zeleniny ...
... nakonec jsem do leča vyklepla několik vajec a nechala je v troubě, dokud nebyla - teď nevím, zda upečená nebo uvařená - prostě hotová ...
... pokud hledáte, kdy vhodit salám, nenajdete ...
... salám jsem do leča na rozdíl od mamky nedávala ...

... nikdy mě však nenapadlo dělat lečo v zimě ...
... a pokud se někdo rozčiluje, že lečo je v zimě jidlo jen pro bohaté, pak nejspíš nebude normální ...
... protože dělat lečo v zimě normální rozhodně není ...
... nějak jsme si nesmyslně zvykli, že v globalizovaném světě funguje pohádka o dvanácti měsíčkách ...
... zvykli jsme si, že v lednu či únoru koupíme rajčata, papriky, okurky, jahody a já nevím co ještě ...
... co na tom, že se to vozí bůh ví odkud, co na tom, že to sice vypadá jako jahoda, ale rozhodně to jako jahoda nechutná ...
... dokud fungovala pohádka o dvanácti měsíčkách i globalizovaný svět, nenapadlo nás přemýšlet, zda je normální kupovat sezonní ovoce nebo zeleninu v zimě ...
... dokonce nám přišlo v pořádku, že i v létě se pěstují třeba rajčata ve skleníku a že už se ani nepěstují v zemině, ale v jakémsi chemickém roztoku ...
... a pěstitelé nás přesvědčili, že je to tak dobře, že rajčátko dostane přesně to, co potřebuje ...
... pokrok prostě nezastavíš ...
... pokud však koupíte rajčata od malého farmáře, který stále ještě pěstuje rajčata na poli, najednou si uvědomíte, že aby rajčata chutnala jako rajčata, potřebují hlavně sluníčko ...

... lečo už jsem hodně dlouho nedělala ...
... občas však směs cibule, paprik a rajčat přidávám pod maso ...
... loni v zimě jsem koupila mražené lečo od firmy Znojmia, bylo to rozblemcané a nemělo to vůbec žádnou chuť ...
... jukla jsem tedy na sterilované lečo od téže firmy ...
... bohužel do něj přidávají glutaman, takže nic ...
... nakonec jsem si loni v létě udělala zásobu na zimu v pomalém hrnci ...

LEČO NA ZIMU

... cibuli, papriku, rajčata a cuketu jsem pokrájela na kostičky ...
... množství asi tak 1:1:1:1 ...
... myšleno na objem, nikoliv na kila ...
... cuketa sice do leča nepatří, ale já ji přidala tak nějak pro zvýšení množství ...
... vše jsem dala do pomalého hrnce, osolila a opepřila ...
... přidala drcená rajčata z plechovky ...
... program SLOW COOK - LOW na 3,5 hodiny ...
... ještě horké přímo z pomalého hrnce jsem dala do skleniček, otočila dnem vzhůru a nechala vychladnout ...


... dělala jsem ze zeleniny od malých farmářů koupené na scuk.cz ...
... první várku s drcenými rajčaty z plechovky ...
... to mi však přišlo maličko řídké ...
... do druhé várky (na fotce) jsem místo drcených rajčat přidala sklenici passaty ...
... konzistence skvělá ...
... možná i to lečo by z toho šlo udělat ...
... pro větší jistotu je asi lépe sklenice nechat sterilovat ...

Žádné komentáře:

Okomentovat