sobota 21. června 2014

Dějiny Ruska odhaleny

Pro mnohého asi hodně překvapivý název příspěvku.

Proč to?

To jsem si takhle odpoledne pustila ke kávičce TV a při přepínání programů mě na Viasat History zaujal pořad výše zmíněného názvu. Vlastně to byla jedna velmi překvapivá informace z tohoto pořadu. Tento díl se zabýval městem Petrohrad. Už vývoj názvu města byl zajímavý. Od Sankt Petěrsburgu přes Leningrad až k Petrohradu. A ona zmíněná informace? Tak ta mě dost šokovala. Lenina v roce 1917 finačně podporovalo Německo. Probíhala 1. světová válka a Německo potřebovalo zaměstnat Rusko spíše vnitřními ruskými záležitostmi, než světovou válkou. Zajímavá strategie. Co všecko se člověk při pití kávy nedozví ...

Každopádně jsem si nenechala ujít další díl, tentokrát věnovaný městu Stalingrad, dnes Volgograd. Více jak půlka dílu byla věnována bitvě u Stalingradu. Všichni jsme se o tom učili ve škole. A asi málokoho to zajímalo. Přiznám se, že můj zájem o dějiny skončil ihned po Antice. Dál už mě to fakt nebavilo. Ale zpět k pořadu.

Bitva o Stalingrad začala v létě 1942 ... Stalin zakázal obyvatelstvu opustit město ... ženy i děti musely kopat zákopy ... již v prvních dnech bombardování 40.000 mrtvých ... hořelo město i Volha (palivo z havarovaných bombardérů) ... do listopadu Němci ovládli téměř celý Stalingrad ... jen úzký pruh kolem Volhy v ruských rukách ... příliš pozdě na evakuaci ... ve městě zůstalo 75.000 lidí ...
... v listopadu 1942 začala tvrdá ruská protiofenzíva ... ruským vojskům se podařilo obklíčit německou 6. armádu ... mnoho německých vojáků zemřelo hlady nebo umrzli ...
... 31.1.1943 se Němci vzdali ... přeživší vojáci odešli do zajetí ... všichni měli vši ... ty přenášely tyfus ...
... 6.000 německých zajatců do tábora asi 100 km od Stalingradu ... o tři měsíce později na živu jen tisícovka z nich ... poslední zajatec se vrátil do Německa za více jak 10 let ...
... v bitvě u Stalingradu zemřelo 150.000 Němců a víc než jeden milion Rusů ... valná většina ruských obětí byli civilisté ...

A proč mě bitva u Stalingradu tak moc zajímá? Ztratil se v ní můj nejstarší strýc. Bylo mu pouhých 20 let. Znovu mě to vrací po téměř roční přestávce k pátrání po mém rodokmenu. O tom ale zas příště.

1 komentář:

  1. překvapilo mě, že informace o tom, že Německo finančně podporovalo před VŘSR bolševiky, je pro Vás překvapivá....To je totiž docela všeobecně známo.Němci potřebovali v Rusku chaos, o který se bolševici hezky postarali (pokud to lze takto zjednodušeně říci), aby oslabili nepřítele....

    OdpovědětVymazat