středa 15. října 2014

Rodopis a spol.

Nejprve pár termínů.
Čerpáno z knihy Blanky Lednické Sestavte si rodokmen - pátráme po svých předcích.
Více o knize z mého pohledu ZDE .

Genealogie

složeno ze dvou řeckých slov
génos - rod
lógos - věda
tedy věda o rodu, rodině
genealogie jako vědní disciplína není veřejnosti příliš známá
známější a populárnější je soukromá genealogie zvaná česky rodopis

Rodokmen

dohledání předků v linii výchozí osoba - otec - děd - praděd - prapraděd a dále do minulosti

Vývod

všichni předci výchozí osoby, a to jak v mužských, tak ženských liniích
vývod bývá zakreslen v podobě stromu

Rozrod

nejsložitější způsob bádání
postupuje se od nejstaršího dohledaného předka do současnosti
dohledáváni jsou všichni potomci

A proč všechna ta teorie?
Začínám mít ze všeho toho bádání v hlavě slušný guláš.
A tak jsem si ten zmatek potřebovala malinko utřídit ;o))

Začala jsem vlastně tvorbou rodokmenu.
Jako výchozí osobu jsem stanovila svou mamku.
Proč ne sebe? Jsem nemanželské dítě. Otec se o mě takřka nezajímal. Ostatně nezájem je oboustranný. Nemám tedy proč se zabývat předky ze strany mého otce.

Výchozí osobou je tedy moje mamka.
Pátrat jsem začala v otcovské linii, ovšem se strany mé babičky. A mělo to prostý důvod. Jediný blízký příbuzný, který žije v Čechách, je sestřenice mé mamky, dcera babiččiny sestry. Více si můžete přečíst TADY . Od ní jsem získala slušnou řadu informací o rodině Ondraczek nebo též Wondraczek, případně česky Ondráček nebo Vondráček. Takže bylo jasné, kde začít pátrat.

Díky internetu a vzdálené neznámé příbuzné jsem se dostala až k Jiříkovi Vondráčkovi, exulantovi narozenému v Čechách. Více ZDE .

A taktéž díky internetu se mi nedávno podařilo najít otcovskou linii ze strany mého dědečka Slámy - více o tom TADY .

Tak spatřil světlo světa základní vývod.
Strom už by se dal vytvořit, i když bez údajů se strany všech manželek.

No a pak jsem se rozhodla začít bádat více do široka od Jiříka Vondráčka - exulanta zpět do současnosti.
Dnes už vím, že to, nad čím trávím spousty času, je rozrod rodiny Jiříka Vondráčka.
A jak přibývají členové rodiny, mám v hlavě stále větší guláš.

Ale to už jsme zase na začátku tohoto příspěvku ;o))

Žádné komentáře:

Okomentovat